اسلوانیا و تورکیه روز جمعه تعهد خود را برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه تکرار کردند.
تون کاجزر، وزیر امور خارجه اسلوانیا، در حاشیه مجمع دوبروونیک در کرواسیا با محمد کمال بوزای، معاون وزیر امور خارجه تورکیه، دیدار کرد.
وزارت امور خارجه اسلوانیا طی بیانیهای مطبوعاتی مورخ [26.06.2026] اعلام کرد: «طرفین علاقه خود را برای تهیه یک برنامه عملیاتی جدید جهت تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک تورکیه و اسلوانیا و افزایش همکاری اقتصادی ابراز کردند.»
کاژزر و بوزای همچنین در مورد مسائل جاری سیاست خارجی تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه اسلوانیا اظهار داشت: «گفتگو، همکاری و دیپلماسی همچنان یگانه راه برای حل مسالمتآمیز مناقشات است.»
در سال 2011 ، طی سفر بوروت پاهور، نخست وزیر وقت اسلوانیا، یک توافقنامه همکاری استراتژیک بین تورکیه و اسلوانیا امضا شد.
این توافقنامه در سال 2024 با یک برنامه عملیاتی جدید که دوره 2026 -۲۰۲۶ را پوشش میدهد، تمدید شد و هر دو طرف پانزدهمین سالگرد این توافقنامه را در مارچ 2026 با بیانیههای مشترکی که بر صلح، ثبات و رفاه تأکید داشتند، جشن گرفتند.




















