ایران اعلام کرده است که مذاکرات فنی در بورگنشتاک سویس در چارچوب مذاکراتی که با میانجیگری قطر و پاکستان برای پایان دادن به جنگ امریکا و اسرائیل علیه ایران انجام شد به پایان رسیده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ایران ایرنا, کاظم غریب آبادی، معاون وزیر امور خارجه که رهبری تیم فنی مذاکره کننده ایران را بر عهده داشت، روز سه شنبه گفت که این مذاکرات چهارجانبه با توافق درباره ترتیبات مذاکرات آینده، از جمله کارگروه ها و سازوکارهای اجرایی، به پایان رسید، خبرگزاری رسمی ایران ایرنا گزارش داد.
غریب آبادی گفت که این گفتگوها پس از نشست کمیته عالی که روز یک شنبه برای نظارت بر اجرای یادداشت تفاهم اسلام آباد برگزار شد و تا روز دوشنبه ادامه یافت، انجام شد. این یادداشت تفاهم یک چارچوب برای پایان دادن به جنگ است که به صورت مجازی توسط روسای جمهور امریکا و ایران در تاریخ ۱۷ جون امضا شد.
او گفت, "گفتگوهای فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیهای که در پایان نشست سطح عالی صادر شد، برگزار گردید و تفاهم های لازم حاصل شد".
غریبآبادی افزود, بر اساس ترتیبات مورد توافق، مذاکرات آینده تحت نظارت کمیته عالی انجام خواهد شد که با حضور رئیس مجلس ایران محمد باقر قالیباف و وزیر امور خارجه عباس عراقچی، معاون رئیس جمهور آمریکا جی. دی. وِنس، نخست وزیر پاکستان شهباز شریف و نخست وزیر قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تشکیل می شود.
طرف ها موافقت کردند چهار کارگروه را تشکیل دهند که به مسائل رفع تحریم ها، تحریم های مرتبط با امور هستهای، بازسازی و توسعه اقتصادی, و نظارت و اجرا می پردازند.
به گفته غریب آبادی، چهار طرف همچنین توافق کردند مکانیسم تماس درباره امنیت تنگه هرمز و یک «واحد پیشگیری از منازعه» در لبنان را تحت نظارت طرف های مذاکره کننده و میانجی ها ایجاد کنند.
وی گفت که روسای چهار تیم فنی به کمیته عالی گزارش خواهند داد و بر فعالیت های کارگروه ها و واحد های تازه تأسیس نظارت خواهند کرد.
غریب آبادی همچنین گفت که مذاکرات فنی روی رویه های مرتبط با صدور یک مجوز کلی برای صادرات نفت، فرآورده های نفتی و پتروکیمیای ایران و خدمات مرتبط و نیز ترتیبات مربوط به آزادسازی دارایی های منجمد شده ایران بحث کردند.
یادداشت تفاهم اسلام آباد
او گفت که امریکا مجوز کلی را که پوشش دهنده فروش فرآورده های نفتی و پتروکیمیای ایران و خدمات مرتبط است صادر کرده و افزود که این مجوز در وبسایت دفتر کنترل دارایی های خارجی منتشر شده است.
معاون وزیر خارجه افزود که طرف ها بر اجرای فوری ترتیبات برای آزادسازی ۱۲ میلیارد دالر از وجوه منجمد شده ایران توافق کرده اند.
ایران و امریکا روز ۱۴ جون اعلام کردند که به تفاهم ۱۴ بندی که با میانجی گری پاکستان به دست آمده و با هدف پایان دادن به جنگ و حل اختلافات باقیمانده از طریق گفتوگو و مذاکرات تنظیم شده، رسیده اند.
یادداشت تفاهم اسلام آباد در تاریخ ۱۸ جون پس از آنکه به صورت الکترونیکی توسط مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا امضا شد، لازمالاجرا گردید.
این توافق شامل بند هایی مرتبط با پایان دادن به جنگ، از جمله در لبنان، بازگشایی تنگه هرمز و رفع محاصره بحری امریکا علیه ایران است.
















