جهان
2 دقیقه مطالعه
ونس: ایران موافقت کرده است تا بازرسان آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشور دعوت کند
مذاکره‌ کنندگان قصد دارند به برخی از پیچیده ‌ترین مسائلی که روابط ایالات متحده و ایران را برای دهه‌ ها تحت تأثیر قرار داده است، از جمله برنامه هسته ‌ای تهران، رسیدگی کنند
ونس: ایران موافقت کرده است تا بازرسان آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشور دعوت کند
ونس: ایران موافقت کرده است تا بازرسان آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشور دعوت کند

جی ‌دی ونس، معاون رئیس‌ جمهور ایالات متحده گفت تهران موافقت کرده است تا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بار دیگر به کشور دعوت کند. این اظهارات پس از نخستین دور گفت‌وگوهای ایالات متحده و ایران در زمینه پایان ‌دادن به جنگ در شرق میانه مطرح شد.

ونس روز دوشنبه به خبرنگاران در اقامتگاه بورگنشتاک در سویس, جایی که گفت‌وگوهای او با مذاکره ‌کنندهٔ ارشد ایران، محمد باقر قالیباف، روز یک ‌شنبه آغاز شده بود گفت, "ایرانی ‌ها موافقت کرده ‌اند که بازرسان آژانس را دوباره به کشور دعوت کنند".

این گفت‌وگوها در سویس مرحلهٔ نخست یک دورهٔ دوماههٔ مذاکره بودند که مطابق توافق مقدماتی هفتهٔ گذشته تعیین شده است.

میانجی ‌گران پاکستان و قطر گفتند که مذاکره‌ کنندگان بر «پلان برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز» توافق کرده ‌اند و گفت‌وگوهای فنی در بورگنشتاک ادامه خواهد یافت.

با در نظرداشت این توافق نهایی تلاش خواهد شد تا به جنگ  که ایالات متحده و اسرائیل در ۲۸ فبروری آغاز کردند پایان داده شود؛ جنگ که ایران را واداشت با حملات موشکی و پهپادی در سراسر منطقه پاسخ دهد و عملاً تنگهٔ هرمز، گذرگاه آبی حیاتی برای اقتصاد جهانی را از کار بیندازد.

مذاکره ‌کنندگان قصد دارند به برخی از پیچیده ‌ترین مسائل که دهه‌ ها روابط امریکا و ایران را تحت‌الشعاع قرار داده‌ اند بپردازند، از جمله برنامهٔ هسته‌ای تهران و مسئلهٔ یورانیم غنی‌ شده.

براساس مفاد توافق مقدماتی هفتهٔ گذشته که مقام ‌های امریکایی منتشر کردند، ایران ذخایر یورانیم غنی ‌شدهٔ خود را رقیق خواهد کرد، احتمالاً از طریق «رقیق‌ سازی در محل تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین می ‌زند که ایران حدود ۴۴۰ کیلوگرام یورانیم غنی ‌شده تا سطح ۶۰ درصد داشته است، که این میزان نزدیک به سطح مورد نیاز برای یک بمب است.

ایران پس از موج قبلی حملات که اسرائیل و ایالات متحده در جون ۲۰۲۵ آغاز کردند، همکاری خود با آژانس را به حالت تعلیق در آورد و بازرسان از آن زمان این مواد را ندیده ‌اند.

ونس گفت انتظار دارد گفتگوها با بازرسان دربارهٔ بازگشت ‌شان به ایران به ‌زودی آغاز شود.

او افزود, "انتظار دارم که این دست‌کم در این هفته رخ دهد، اما گمان می ‌کنیم حتی برخی از این گفتگوها با بازرسان و با آژانس می ‌تواند همین امروز نیز انجام شود".

دریابید
ایران خواستار تضمین پایان درگیری ‌ها در لبنان شد
تورکیه به حملات اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری واکنش نشان دادند
یک کودک فلسطینی توسط نیرو های اسرائیلی کشته شد
نخست وزیر پاکستان تفاهم ‌نامه بین ایران و امریکا را به عنوان میانجی امضا کرد
تفاهم‌نامه آمریکا و ایران توسط ترامپ و پزشکیان «رسماً منعقد شد»
شریف: توافقنامه مهم بازگشایی تنگه هرمز و لغو محاصره بحری آمریکا در حال اجرایی شدن است
خاقان فیدان، وزیر امور خارجه تورکیه، در قازان با ولادیمیر پوتین دیدار کرد
سفرا به رئیس جمهور تورکیه اعتمادنامه خود را تقدیم کردند
فرهنگ تورکیه در لس انجلس امریکا به نمایش گذاشته می شود
وزیر اسرائیلی نسبت مشکلات ویزه سفر خود به امریکا را کنسل کرد
وزیر فیدان درپیام ارسالی اش به لاوروف در مورد تنگه هرمزگفت: «عبور امن و بدون وقفه ضروری است»
استقرار سیستم دفاع هوایی ناتو در ولایت قونیه تورکیه
وزیر امور خارجه تورکیه خواستار اجرای بدون وقفه توافق امریکا و ایران شد
شهرک‌نشینان غیرقانونی اسرائیلی خط لوله آب به ام صفا در کرانه باختری را تخریب کردند
آمریکا: تنگه هرمز طبق توافق صلح با ایران برای عبور آزاد باز شد